15 januari 2016
Artikel, Nieuws

Louis Vuitton ziet de humor er niet van in

Merkhouders van grote, bekende merken worden niet alleen dagelijks met merkinbreuk en imitatieproducten geconfronteerd, maar ook regelmatig met bedrijven die parodieën op hun producten maken. Merkhouders zijn hier doorgaans niet blij mee en proberen tegen deze producten op te treden. Onlangs stonden Louis Vuitton en het bedrijf My Other Bag in een Amerikaanse rechtszaal tegenover elkaar in een parodie-zaak.

Iedereen kent de bekende tassen van Louis Vuitton. Het bedrijf My Other Bag speelt hier met een knipoog op in. Ze verkopen katoenen canvas draagtassen met daarop aan één kant afbeeldingen en patronen van tassen die erg lijken op de luxe tassen van het Franse modehuis. Op de andere kant staat de tekst ꞌMy Other Bagꞌ. De tassen zijn enorm populair en ook Amerikaanse filmsterren worden er regelmatig mee gespot. Louis Vuitton is hier niet van gediend en daagde My Other Bag voor de Amerikaanse rechter.

Louis-Vuitton.png 

Louis Vuitton is van mening dat de tassen van My Other Bag inbreuk maken op haar merkrechten en auteursrechten. De designs zouden namelijk verwarringwekkend overeenstemmen met de oudere rechten van Louis Vuitton en bovendien afbreuk doen aan de sterke reputatie van het merk. My Other Bag voert in verweer aan dat hier helemaal geen sprake is van inbreuk, aangezien haar tassen duidelijk parodieën zijn.

De Amerikaanse rechter kan blijkbaar wel lachen om de tassen van My Other Bag, want hij is van oordeel dat de tassen geen inbreuk maken op de oudere rechten van Louis Vuitton. De gemiddelde consument heeft namelijk meteen door dat hier sprake is van een humoristische parodie. Van verwarring onder het publiek is dan ook geen sprake, aldus de rechtbank. Louis Vuitton heeft ook geen enkel bewijs aangevoerd waaruit zou blijken dat de gemiddelde consument zou denken dat er een relatie zou bestaan tussen Louis Vuitton en de tassen van My Other Bag. De rechter wijst de vorderingen van Louis Vuitton dan ook af.

Europa
In de Verenigde Staten zie je vaak dat rechters redelijk soepel met dergelijke parodieën omgaan. Het is echter de vraag of een Europese rechter in deze zaak tot hetzelfde oordeel zou zijn gekomen. De praktijk leert namelijk dat in Europa strenger met dergelijke parodieën wordt omgegaan.

Het is overigens niet de eerste keer dat Louis Vuitton zonder succes een rechtszaak heeft aangespannen tegen een bedrijf dat parodiërende producten verkoopt. Zo werd in 2007 een rechtszaak tegen het Amerikaanse bedrijf Haute Diggity Dog verloren. Laatstgenoemde verkocht namelijk CHEWY VUITON hondenspeeltjes in de vorm van handtassen. Tot grote vreugde van alle viervoeters was de Amerikaanse rechter in deze zaak eveneens van oordeel dat het duidelijk om een parodie gaat en dat van inbreuk geen sprake is.

Louis-Vuitton-2.png 

De praktijk leert dus dat merkhouders er in sommige gevallen verstandig aan doen geen actie te ondernemen tegen dergelijke parodieën. Dit brengt immers veel negatieve publiciteit met zich mee, terwijl de parodieën in veel gevallen feitelijk een compliment voor de merkhouder zijn.

Terug