Choose your language

Praktijkgebieden

Wat is een merk?

Merken zijn er in allerlei soorten en maten. Groot en klein. Wereldwijd en dichtbij huis. Wettelijk gezien kan elk teken dat in staat is de producten of diensten van een onderneming te onderscheiden een merk zijn. Een merk mag echter niet te beschrijvend, verwijzend of misleidend zijn voor de producten of diensten die onder het merk aangeboden gaan worden en waar bescherming voor gevraagd zal worden. Er zijn ook merken die gemeenschappelijke kenmerken van verschillende aanbieders waarborgen, zogenaamde collectieve merken (wolmerk, kema keur). Aan de bescherming van deze merken worden door de wet specifieke eisen gesteld en Arnold + Siedsma adviseert u graag over de ins en outs van deze merken.

Het merkbegrip is ruim en veelomvattend. Zo kan een merk bijvoorbeeld bestaan uit een naam (woordmerk), een beeld of logo (beeldmerk), gecombineerde woord- en beeldmerken, kleurcombinaties, afkortingen, cijfercombinaties, slagzinnen, en vormen van een product of verpakking. In sommige landen kan het geluid of de geur van een product zelfs een merk vormen. Al deze elementen kunnen op zichzelf of in samenspel met elkaar het unieke “gezicht” van een bedrijf, organisatie, product of dienst vormen.

Doe de gratis Arnold + Siedsma merkcheck
Arnold + Siedsma onderzoekt vrijblijvend of uw merk (woord/logo/et cetera) beschermd is en/of er mogelijkheden zijn voor verbetering.
Door de onderstaande vragen te beantwoorden, kunnen wij u een aantal korte adviezen geven. Let op: deze gratis service is slechts een beperkte check.
Voor meer vragen kunt u contact opnemen met Nicole van Roon, nvanroon@arnold-siedsma.nlof bellen met 070 3654833.