13 november 2017
Artikel, Nieuws

Amazon op zwart op Black Friday?

De Amerikaanse webwinkel Amazon is in Duitsland voor de rechter gedaagd door Super Union Holdings Ltd. (hierna: ‘Super Union’) uit Hong Kong in verband met inbreuk op het merk Black Friday. 

Op de vierde donderdag van november wordt Thanksgiving in de Verenigde Staten gevierd. Nadat iedereen heeft genoten van de turkey, mashed potatoes en gravy openen veel winkeliers vanaf middernacht hun deuren voor het grootste shopping evenement van het jaar: Black Friday. Winkeliers proberen consumenten met spectaculaire aanbiedingen naar hun winkels te trekken wat ieder jaar weer tot enorme chaos leidt. 

Black Friday is traditioneel gezien een Amerikaans evenement. Zoals wel meer dingen overwaaien uit de Verenigde Staten, zien we de afgelopen jaren dat ook steeds meer bedrijven in Europa inspelen op de Amerikaanse koopjesgekte. Het zal dan ook niet verbazen dat op de Duitse Amazon website zwarte vrijdag tegenwoordig eveneens uitgebreid wordt gevierd.

Inbreuk

Amazon wordt nu beticht van inbreuk door Super Union. Dit bedrijf is er in 2013 namelijk in geslaagd om een Duitse merkinschrijving te verkrijgen voor Black Friday voor onder andere detailhandelsdiensten. Vervolgens hebben zij een licentie verstrekt aan Black Friday GmbH. Deze partij organiseert Black Friday sales op haar website www.blackfridaysale.de. Super Union claimt nu dat de aangekondigde Black Friday aanbiedingen op de Duitse Amazon inbreuk maken op haar merkrechten. Het bedrijf uit Hong Kong vordert onder andere dat de inbreuk gestaakt wordt en eist een schadevergoeding van €250.000.

Het lijkt op het eerste gezicht misschien vreemd dat Super Union de term Black Friday als merk heeft kunnen monopoliseren in Duitsland. Black Friday is immers een generieke term en zou daarom door niemand gemonopoliseerd kunnen worden. Er moet echter niet vergeten worden dat Black Friday in Europa echt iets van de afgelopen paar jaar is en dat er in 2013 vermoedelijk nog vrij weinig Duitsers van Black Friday gehoord hadden. Het merk Black Friday had destijds vermoedelijk dus wel degelijk voldoende onderscheidend vermogen in Duitsland om voor merkbescherming in aanmerking te komen.

Het is echter maar zeer de vraag of de Duitse consument Black Friday vandaag de dag nog steeds als een onderscheidingsteken ziet. Wij vermoeden namelijk dat ook in Duitsland de consument inmiddels bekend is met alle aanbiedingen op de dag na turkey day. Ofwel: de Duitse consument ziet Black Friday niet meer als merk maar als algemene term. Het merk Black Friday lijkt dus in zeer korte tijd te zijn verworden tot soortnaam in Duitsland. Dit zou betekenen dat niemand meer het alleenrecht kan claimen op een dergelijke term.

Verdediging 

Amazon zal er zeer waarschijnlijk alles aan doen om deze zaak te schikken om te voorkomen dat haar Black Friday pagina’s op zwart moeten. Mocht het echter daadwerkelijk op procederen aankomen, dan zal Amazon zich verweren met de stelling dat Black Friday tot soortnaam is verworden en dat gebruik van de term Black Friday op haar website dus geen inbreuk maakt op de rechten van Super Union. Vermoedelijk zal Amazon bovendien een tegenvordering indienen waarbij zij het verval van de inschrijving van Super Union inroepen op basis van verwording tot soortnaam.

De uitkomst van deze zaak is niet alleen spannend voor Amazon, maar natuurlijk ook voor alle andere (web)winkels in Duitsland die tegenwoordig met Black Friday aanbiedingen adverteren. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Terug