Choose your language

Tvilight: intelligente straatverlichting zorgt voor tot wel 80% minder energiegebruik

Elke nacht verlichten miljoenen lantaarnpalen de straten van Europa. Dat is natuurlijk goed voor de veiligheid, maar de lampen staan helaas ook aan als de straten leeg zijn. Dit leidt tot een enorme verspilling van energie. De energierekening voor alleen Europa bedraagt al meer dan 10 miljard euro per jaar. Dit komt overeen met 40 miljoen ton CO2 uitstoot: het equivalent van 20 miljoen auto’s.

Chintan Shah richtte in 2011 het bedrijf Tvilight op om een oplossing te vinden voor dit probleem. Tvilight heeft een slimme sensortechnologie ontwikkeld die het lichtniveau van de lantaarnpalen aanpast aan de mate van verkeer. Op rustige tijdstippen ’s nachts worden de lampen gedimd tot een laag niveau. Als een voetganger, fiets of auto wordt gedetecteerd, schakelen de lampen naar volle lichtsterkte. Omdat de lantaarnpalen draadloos met elkaar kunnen communiceren, volgt de verlichting het verkeer. Op die manier worden de weggebruikers omgeven door een veilige cirkel van licht. De oplossing heeft bewezen een energiebesparing te realiseren tot 80% en verlaagt de onderhoudskosten met 50%. Dankzij de verminderde lichtvervuiling is het een milieuvriendelijke oplossing. Daarmee verdient het systeem zich binnen 3-5 jaar terug.

Het hart van het systeem wordt gevormd door een combinatie van sensoren die de weggebruikers detecteert. Tvilight gebruikt bewust een combinatie van een aantal sensoren en géén camera’s, zodat de privacy van weggebruikers wordt gerespecteerd. Bovendien is de sensor zo ontworpen dat de verlichting alleen feller gaat branden als dat echt nodig is, en dus niet bij een kat, regen of een bewegende lantaarnpaal.

Persoonlijke klik

Voor het octrooieren van hun uitvindingen benaderde Tvilight Arnold + Siedsma. Henri Eskonen is bij Tvilight verantwoordelijk voor het octrooieren. "We hebben met meerdere octrooibureaus gesproken voordat we kozen voor Arnold + Siedsma. Onze maatstaf was eenvoudig: we wilden zaken doen met een gevestigd bureau met een goede reputatie. Het was erg belangrijk voor ons dat het bureau een eigen team van deskundigen heeft en een betrouwbaar backoffice, zodat het niet afhankelijk is van één bepaalde persoon. Daarnaast was en blijft het voor ons van belang dat we goed overweg kunnen met de mensen met wie we samenwerken of een partnerschap aangaan. Bij Tvilight hechten we veel waarde aan interpersoonlijke relaties, dus kijken we bij de selectie van onze partners naar personen met wie we een 'klik' hebben. Uiteindelijk gaven de bekwaamheid van Arnold + Siedsma en de klik met onze octrooigemachtigde de doorslag."

Pim Lubberdink, octrooigemachtigde bij Arnold + Siedsma: “Een start-up zoals Tvilight heeft tijd nodig om hun product op de markt te brengen en om als bedrijf te kunnen groeien. Met een octrooi kan worden voorkomen dat gevestigde concurrenten deze groei in de kiem smoren door de technologie te kopiëren.”

Meer dan bescherming
Eskonen: "De meest voor de hand liggende reden voor het octrooieren van uitvindingen is te voorkomen dat concurrenten onze technologie kopiëren, maar dat is niet de enige reden. Bij onze zoektocht naar investeringen kwamen we erachter dat octrooien een essentiële factor zijn om financiering te verkrijgen. Octrooien zijn een manier om aan een investeerder te bewijzen dat je idee het waard is om serieus genomen te worden."

Lubberdink: “Tvilight heeft een fantastische technologie ontwikkeld, waar veel tijd en geld aan is besteed. Het is niet meer dan logisch dat investeerders verlangen dat deze technologie beschermd is. Tegelijkertijd is het voor een start-up belangrijk dat octrooikosten niet vooruitlopen op de commerciële ontwikkeling. Je moet daarom slimme keuzes maken over wat je octrooieert en wanneer je dat doet. Ik zie het als één van mijn belangrijkste taken als octrooigemachtigde om te adviseren over deze strategische keuzes.”

Samenwerking Pon-groep
Dankzij de octrooibescherming is Tvilight een samenwerking aangegaan met de Pon-groep, die in Nederland onder meer het merk Volkswagen vertegenwoordigt. In korte tijd groeide Tvilight naar een bedrijf met 30 man personeel met installaties in Nederland, Duitsland, Ierland en Denemarken, en kon het zich verheugen in de belangstelling van enkele belangrijke mediabedrijven, waaronder EenVandaag, CNN, WIRED Magazine, Fast Company, Intel en veel meer.

Meer weten?
Bekijk de video van Tvilight op vimeo:

tvilight-logo.png